maandag, maart 29, 2004

Technische oplossingen Enterprise Information Portal verhullen werkelijke probleem


Software bedrijven komen steeds weer met nieuwe oplossingen voor grote bedrijven. Software voor een 'corporate portal' of 'enterprise information portal' begint echter aan de verkeerde kant. Bij intranetprojecten liggen de werkelijke problemen vaak niet bij infrastructuur of software.

Een van de grootste problemen ligt in de aansturing van projecten. Een intranet zou vooral onder verantwoordelijkheid moeten vallen van communicatie en HRM. Natuurlijk is de expertise van de IT-afdeling ook relevant maar die is faciliterend. In de praktijk beheerst de techniek de agenda en de alles belovende 'solutions' van 'IT-vendors' maken het allemaal erg ingewikkeld.

Een intranet, corporate portal of enterprise information portal heeft baat bij een uitgeefstrategie vergelijkbaar met die van succesvolle portals op internet. Een paar uitgangspunten:
  • We helpen een duidelijke doelgroep de weg vinden in bepaalde informatie, dat kan dus ook informatie van een ander zijn waar we geen of weinig invloed op hebben.

  • Als het gaat om inhoud of functionaliteit (applicaties) die voor de doelgroep echt belangrijk blijken te zijn nemen we een positie als we niet wegkomen met een partnership of verwijzing.

  • We concurreren op gebruikersvriendelijkheid en andere dingen waar de gebruiker (bewezen) op zit te wachten. Een eventuele machtspositie gebruiken we vooral om ons portal in het belang van de gebruiker te versterken.

  • Onze primaire rol is 'halen en brengen' ofwel door nuttigheid (als dat een woord zou zijn) bezoek trekken en die afleveren bij wat ze zoeken, of het nu wordt aangeboden door onszelf of door een ander. Dat betekent dat onze invloed op verschillende (aanbieders van) content en functionaliteit kan verschillen.


Het verschil tussen een corporate portal en een algemeen portal is dat je inspanningen ook moeten bijdragen aan de business doelstellingen. Als een bedrijf goed wordt geleid gebeurt dit vanzelf. De doelgroep werkt per dan per definitie aan het bereiken van de organisatiedoelen, de vraag naar inhoud en functionaliteit komt daar uit voort. Maar omdat het zo mooi niet altijd zal werken kan ik me voorstellen dat je de afstemming tussen je inspanningen en de organisatiedoelen wilt bewaken. Zie ook het artikel in IT-director.com en mijn reactie daar