donderdag, april 29, 2004

Games met een boodschap: het kan moralistisch maar ook gewoon leerzaam

Dit artikel op de website van NewYorkse TV-zender noemt het een trend van games om een 'sociale' boodschap te bevatten. Het voorbeeld van het spel September 12 wordt gebruikt, in dit spel kun je Afghaanse terroristen uitschakelen maar als je burgers raakt groeien die op hun beurt uit tot terroristen. Ik hoef de moraal er niet bij te typen, toch?

De voorbeelden in het artikel komen simpel over. Toch ben ik net met veel interesse een boek aan het lezen van James Paul Gee met de titel 'What Video Games Have to Tech us About Learning and Literacy'. Hij ziet een computerspel als een medium dat heel goed kan aansluiten bij hoe leren zou kunnen en ook moeten gaan. Hij vindt overigens niet dat leren alleen maar een gevolg is van de 'content' van het spel, dus een 'boodschap' of moraal kun je ook missen. Mijn eigen ervaring is in ieder geval dat een (computer)spel heel goed kan worden gebruikt om mensen wat te leren. Ik ontwikkelde o.a. een spel voor jongens van de groenteafdeling van Albert Heijn. M'n interesse groeit, zeker nu ook de mogelijkheden toenemen om voor niet al te veel geld iets goeds te maken.

P.s. boek staat in de boekenlinks op de Boven in de Boom website