The American Press Institute (API) confereert deze maand over de toekomst voor mediabedrijven. Twee artikelen op de site bevatten interessante elementen.
Ten eerste wees een spreker van de amerikaanse mediareguleringsclub FCC op de ontwikkelingen rond breedband. De snelle toename van breedbandverbindingen naar de huiskamer betekent dat de markt ingrijpend gaat veranderen. Er komen meer spelers en er komt harde concurrentie van meer kanten.
Ook wijst hij erop dat over 5 tot 10 jaar de generaties volwassen worden die nooit iets anders hebben meegemaakt dan mobiele telefoons, breedbandinternet, en online spel. Die generatie redeneert veel meer 'andersom' dan vorige generaties. Saul Berman van IBM Business Consulting vatte de houding van die generaties samen als: "Ik wil wat ik wil en ik wil het wanneer ik dat wil".
Behalve naar breedband moeten media- en nieuwsbedrijven zeker ook kijken naar de vele nieuwe mogelijkheden van nieuwe mobiele apparaten. Berman gebruikte de ontwikkelingen in de muziekwereld als voorbeeld voor kranten- en nieuwsconcerns. Mensen kunnen helemaal niet 'multitasken', zoals vaak wordt beweerd, je kunt veel beter de vergelijking maken met hoe Internet en andere netwerken tegenwoordig werken. Die netwerken maken gebruik van packet switching en dat is ook wat de consument doet. Steeds meer kleine pakketjes informatie, korte aandachtsintervals. Behalve verpakking in kleine pakketjes moet je dan ook aandacht besteden aan het management, vindbaarheid en bruikbaarheid in verschillende omgevingen van die pakketjes. Berman spreekt van een 'attention loop' waar mediabedrijven mee moeten werken en laat dat ook schematisch zien.
Een andere spreker, futurist John L. Petersen van The Arlington Institute, wees mediabedrijven op het belang van samenwerking. Om duidelijk te maken wat hij bedoelde stelde hij voor dat een aantal van de aanwezige uitgevers met elkaar eBay zouden kopen. "Think of what you can do with it if you could marry content with all that advertising," zei hij en "The key, said Petersen, is to get people’s attention when they are looking for something such as a job or a car and tie content to it".
Artikel Lisa Rabasca over de API conferentie 'Near and Far Horizons, the Road Ahead for Media Organizations'
Artikel Chad Capellmann over de API Conferentie
zaterdag, juni 19, 2004
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten