dinsdag, augustus 10, 2004

Online adverteren neemt toe in NL, international afvlakking groei verwacht in de komende tijd

Het IAB Nederland publiceerde een persbericht over de groei in online reclamebestedingen in het tweede kwartaal van 2004. Ten opzicht van kwartaal 2 van 2003 is de stijging 58%. De cijfers zijn naar eigen zeggen gebaseerd op gegevens van 1.500 belangrijke websites. De groei is in NL hoger dan alle andere Europese landen behalve Engeland. Belangrijkste groeisectoren: Media & ICT, Financiƫle dienstverlening, Overige dienstverlening (waaronder charitatieve instellingen, kansspelen en onroerend goed) en Horeca & toerisme.

Tegelijkertijd publiceerde Jupiter een onderzoek met voorspelling voor de toekomst van online reclame. Dat onderzoek voorspelt een afvlakking van de groei in de komende jaren van tientallen procenten vorig jaar tot 11% in 2009.

Een groot verschil tussen beide publicaties is overigens dat in de cijfers van het IAB geen resultaten van zoekmachine-advertenties zijn meegenomen. Google en Overture (de grootste verkopers van zoekmachine-advertenties) leveren geen bestedingscijfers voor het onderzoek van IAB NL.

Het rapport van Jupiter was juist een somber bericht voor Google, dat meer dan de concurrentie afhankelijk is van advertentieinkomsten.

Artikel Planet Multimedia(bron: P7) over het Jupiter onderzoek
Artikel Internetweek over Jupiter onderzoek (met meer cijfers over betaalde zoekresultaten)

Geen opmerkingen: