Oude media en gevestigde journalisten vielen in diverse TV-programma's over GeenStijl, Retecool en Volkomenkut, weblogs die per dag indrukwekkende aantallen bezoekers trekken. Ik vond dat er weinig belangstelling was voor waar het om gaat.
Een medium als de weblog is nu populair dus ga je pas zien hoe het zich gaat ontwikkelen. In het begin vergeleek iedereen weblogs met openbare dagboeken maar alleen al wegens de mogelijkheid te reageren schiet deze vergelijking tekort. De snelheid van het medium betekent ook dat een vergelijking met de opiniepagina van de krant niet opgaat. Bezoekers reageren meteen op postings op een weblog en ze reageren ook op elkaar, dat betekent dat groepsgedrag invloed heeft op het medium, dat is bij een krant nauwelijks het geval.
Als je even tijd hebt raad ik aan het essay van Clay Shirky te lezen over de sociale kanten van webmedia, waaronder de blog. Je ziet dat er nieuwe mogelijkheden ontstaan, aanvullend op 'modereren' (of censureren, zo je wilt), om de plek van de content van reagerende lezers te beïnvloeden. Lezers kunnen bijvoorbeeld hun waardering geven voor een reactie, reacties van mensen die hoog worden gewaardeerd krijgen een prominentere plek. Het is een afgezaagd citaat maar toch weer relevant: "The medium is the message" (Marshall McLuhan") en het interessante is hier dat het medium zich zo snel ontwikkelt.
maandag, november 08, 2004
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten