Ook in Amerika is veel te doen om het probleem van overgewicht bij kinderen. Nu is een op het eerste gezicht vooral vermakelijke discussie ontstaan over Cookiemonster uit Sesamstraat. Het bekende blauwe dikbuikige monster is aan het veranderen. Weliswaar eet hij nog graag koekjes maar in zijn nieuwste lied weet hij een onderscheid te maken tussen dingen die je 'de hele tijd' kan eten en voedsel dat daar minder geschikt voor is.
Behalve bij CNN kwamen er al heel wat reacties op de nieuwe inzichten van Cookiemonster. De lijst zal zeker langer worden. De discussie is interessant omdat er volgens mij door opvoeders en diverse deskundigen heel verschillend wordt gedacht over media voor kinderen. De discussie over de noodzaak van een moraal is trouwens heel oud en zal niet snel ophouden.
Mijn eigen ervaring is dat kinderen een subtieler begrip hebben van media dan veel volwassenen denken. Goede programma's als Sesamstraat gaan hier vaak ook vanuit. Daarin is Cookiemonster geeen plat rolmodel maar speelt een dergelijk personage een veel subtielere rol. Kinderen voelen heel goed aan dat hij staat voor wat niet mag en/of niet hoort. Het is de vraag wat een braver Cookiemonster gaat betekenen voor de doelgroep.
Veel reacties zijn niet erg positief. Ik kijk het graag nog even aan. In eerste instantie lijkt mij het nieuwe Cookiemonster veel aan geloofwaardigheid in te leveren. Aan de andere kant is deze verrassende verandering misschien juist wel heel subtiel. Als kinderen zich er ook aan ergeren is een heel nieuw stuk dynamiek ontstaan.
Gaan kinderen voortaan in navolging van Cookiemonster behalve om koekjes ook regelmatig om appels zeuren dan blijken er toch weer meer gemakkelijke manipulatiemethoden te zijn dan ik dacht en hoeft alleen de strijd nog even te worden beslecht welke programmamaker mag zeggen wat goed is voor kinderen.
zondag, april 10, 2005
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten