zaterdag, oktober 09, 2004

Commerciële communicatie van push naar pull

In de eerste jaren dat ik me met internet bezighield (1993 e.v.) werd al snel gesproken over de macht die naar het einde van de keten zou verschuiven. De consument ging het allemaal sturen en marketeers en logistici gingen zich helemaal bezighouden met reverse marketing en reverse logistics.

We hebben wat jaren moeten wachten maar nu zie je toch dat er ook echt meer invloed komt op het denken van reclamemensen. Wired had in augustus (ik loop wat achter) een aardig artikel over hoe de generatie van mannen in de leeftijd van 18 - 35 de reclamewereld op z'n kop zet. In combinatie met een artikel uit de VPRO Gids had ik stof voor een artikel dat aansluit bij waar we zelf veel mee bezig zijn: content marketing en search engine marketing.

Kort samengevat: reclameboodschappen gaan ook meer van push naar pull om het niet te verliezen van de concurrentie bij het filteren door jonge doelgroepen, dit steeds meer media gebruiken maar er uiteraard per saldo niet meer uitpikken.

Geen opmerkingen: